1987, Foix (Frankreich)
Ich bewerbe mich für eine Künstlerresidenz am Centro Internazionale di Scultura um eine neue Werkreihe zu entwickeln, für die ich einen speziellen Arbeitsort benötige. Ich bin an einem dreimonatigen Aufenthalt von Mai bis Juli 2023 interessiert. Die geplante Werkreihe soll sowohl aus Marmor- als auch aus Schweißarbeiten entstehen. Da ich in meinem Atelier in Frankreich nicht die Möglichkeit habe, meine künstlerischen Recherchen fortzusetzen, benötige ich einen geeigneten Raum, um dieses Projekt zu verwirklichen. Außerdem konzipiere ich meine Arbeiten jeweils auf der Grundlage eines ganz bestimmten werkbezogenen Marmors: Meine Werkreihe Reactivation besteht aus Carrara-Marmor, während Our Skins ausschließlich aus rosa Marmor aus Portugal geschaffen ist. Die Reihe Black Holes ist hingegen in schwarzen Marmor aus Izaourt (Pyrenäen) gefertigt. Für die neue Serie, die ich entwickeln möchte, benötige ich einen hellen, weißen Marmor. Meines Erachtens ist der Peccia-Marmor dafür bestens geeignet. Daher beabsichtige ich auch nicht mich nur einmalig in Peccia aufzuhalten, sondern möchte darüber hinaus eine langfristige Beziehung zum Steinbruch und der Region aufbauen. In diesem Zusammenhang möchte ich anmerken, dass die Erfahrung der Pandemie für meine künstlerische Recherchen durchaus sehr fruchtbar war. Die Tatsache, dass ich monatelang in meinem Atelier „abgeschottet“ war und mir der Carrara-Marmor ausging, hat mir neue künstlerische Perspektiven eröffnet. Ich war sehr froh, dass ich während dieser „Auszeit von der Normalität“ aus meiner bisherigen Komfortzone ausbrechen konnte. In diesem Sinne bin ich auf der Suche nach einem Arbeitsaufenthalt in einer natürlichen Umgebung, wo ich diesen Moment kreativer Freiheit wiedererleben kann, weit weg von den Zwängen der künstlerischen Produktion für Galerien, so wie ich sie derzeit erlebe. Und schließlich reizt mich diese Residenz ganz besonders, da sie speziell auf die Bildhauerei ausgerichtet ist. Ich habe bereits zuvor ein Arbeitsstipendium in Carrara erhalten, das auf Marmorbildhauerei spezialisiert war, und wo ich sehr viel gelernt habe. Wichtig für mich ist hierbei die Möglichkeit, andere Bildhauer zu treffen und sich mit ihnen auszutauschen. Erfahrungsgemäß arbeiten wir alle allein in unserem Atelier ohne uns im echten Leben jemals zu begegnen. Ich denke, dass es aber essenziell ist, Beziehungen aufzubauen und Diskussionen anzustoßen, um gemeinsam zukünftige Konzepte für die Skulptur zu entwerfen.
Residency Report
During my stay of 3 months at the Centro, I worked on my initial project of trying to shape thoughts interactions in my brains during my creative process. I made three sculptures in this specific research, made in steel and marble. It was an enormous opportunity to be able to make these works: first because the birthofa new series is always a long and difficult process for me. Having the residency to work on them over time allowed me to have the time to reflect a lot on the works while making them. The more I made, the easier it gotof course. Secondly, I am very thankfulfor I had access to the welding studio. Heinz Brehm was extremelyhelpfulin guiding me to get back to welding after so many years. These skills will stay with me I hope, and I am already developingnew ideas for monumental works including marble and steel. I would not be able to think this way and to inventnew way of approaching monumental work without this experience.
In parallel to my initial project, I got interested in recuperating marble powderfrom the cutting of big blocks. Thiswas sustainable researchto find ways of recuperating and reusing waste from the stone industry. As I was developingan interest in stereotomy at the same time, I try to make two archesmade from marblepowder found in the quarry and white concrete. This was a very interesting project, something I never imagined I would have done, but because I was in the residency I had the time, the materials, and also the logistical support to do it. The arches were not 100% functional,but this is to me only the beginning of another lifelong research including stereotomy and the reuse of marble wastes. I still have not find the perfect answer or combination, but I had firsthandexperience withthese concepts, and I can bring this knowledge into future developments.
Finally,I also made a new series of vases in marble. This was apersonalproject that was not planned neither initially. I was going through personal turmoilat that period and I guess I had to find a way to bringthis outside of myself. I am interested in continuing this series as well, but the Peccia marble is not suitable for this project, so I will have to find another marble first.
Overall,I am extremelyhappy I had the opportunity to participate in the 2023 residency. I trulybelieve the Centro is giving all the best support needed for creation, and especially for sculpture, which is not common. The facilities are incredible, all the materials areof the highest quality, it has been a dream to have access to all of this. The same goes for the accommodation,which was absolutely perfect. I came to work on one specificprojectand ended up realizing three. I know I worked a lotand that it mighthave impairedgetting closer tothe other residents, but I came to work. Also, I had affinities with some and less with others, so I stayed closed to the persons I found interesting only.
During my stay, many people asked me if three months wastoo short of a period or not. I believe three months is a perfect length, and I know I wouldnothavebeenable to commit more than that. I have been struggling to keep up with all the work I didnot do (for galleries and exhibitions) during the residency since august, and it has been a lot of work in the last months.I cannot imagine leaving for a six months residency as the consequences would be too hard on the other commitments for my career. So yes, three months is short, but it is a good period to develop a new (or three) research project. The researchand development I made in Peccia were and still are very important. It allowed me to takea step asidemy “normal”production and to thinkdifferently and explore things. This is very precious, and I will always cherish my time in these mountains.